Isänpäivän
saarna
(saarnateksti Matt. 17:24-27, epistolateksti Room. 13:1-7)
Juha Tapio laulaa
laulussaan "Poika":
Poika näkee
peilistä isänsä piirteet
usein ne jo lapsena huomattiin
ylpeyttä tunsi kun aikuisiin miehiin verrattiin
Isänpäivä herättää meissä kaikissa tunteita ja ajatuksia riippumatta siitä, olemmeko isiä vai emme. Jokaisella meillä on ollut isä. Itse iloitsen siitä, että pystyin vielä aamulla soittamaan isälle onnittelusoiton isänpäivän kunniaksi. Isäni viettäessä 70-vuotisjuhlia pidin hänelle puheen. Olen ollut aina äidin tyttö ja ajatellut muistuttavani paljon häntä. Puhetta kirjoittaessani tajusin, miten paljon minussa onkaan isäni piirteitä. Puhumattakaan siitä, miten paljon hänen piirteitään on siirtynyt omiin lapsiini.
usein ne jo lapsena huomattiin
ylpeyttä tunsi kun aikuisiin miehiin verrattiin
Isänpäivä herättää meissä kaikissa tunteita ja ajatuksia riippumatta siitä, olemmeko isiä vai emme. Jokaisella meillä on ollut isä. Itse iloitsen siitä, että pystyin vielä aamulla soittamaan isälle onnittelusoiton isänpäivän kunniaksi. Isäni viettäessä 70-vuotisjuhlia pidin hänelle puheen. Olen ollut aina äidin tyttö ja ajatellut muistuttavani paljon häntä. Puhetta kirjoittaessani tajusin, miten paljon minussa onkaan isäni piirteitä. Puhumattakaan siitä, miten paljon hänen piirteitään on siirtynyt omiin lapsiini.
Tämä isänpäivä on perheessämme
erilainen, koska vietämme sitä anopin kanssa. Miehelläni on ensimmäistä kertaa tilanne,
ettei isälle voikaan soittaa onnittelusoittoa. Teistä seurakuntalaisista monet ovat joutuneet luopumaan isästä,
kun tämä on kuollut. Joukossa voi olla myös niitä, joilla ei ole ikinä ollut
mahdollisuutta edes tavata isää. Teilläkin on silti ollut isä. Olen kuullut
monta koskettavaa kertomusta siitä, miten ihminen vielä vaarina ja mummonakin
voi kaivata sitä, että olisi itse saanut kohdata oman isänsä. Isänkaipuuta on
voinut vähän helpottaa se, jos on saanut kuulla isästä kertomuksia, nähdä
valokuvia ja työstää omaa suhdetta isäänsä. Toiset taas ovat saaneet isän
tilalle muun rakkaan ihmisen, joka on korvannut isän paikan. Monet odottavat
sitä, että saisivat nähdä oman isänsä perillä taivaassa.
Poika näkee
peilistä isänsä katseen,
jota oppi varhain jo väistämään
Pienestä sai juurtua tieto jo lapseen:
isää täytyy miellyttää
Pienestä sai juurtua tieto jo lapseen:
isää täytyy miellyttää
Isän kohtaaminen ei aina ole
helppoa edes isänpäivänä. Juha Tapio kertoo kirjassaan "Ohikiitävää" (toim. Jaakko Heinimäki) Poika-laulun syntyhistoriaa. Tämä laulu syntyi niiden tarinoiden pohjalta,
joita hän oli kuullut seurakuntien miestenpäivillä ja erilaisissa hengellisissä miestentapahtumissa. Monet
suomalaiset miehet ja myös naiset ovat saaneet kotona kokea, miten isää täytyy
miellyttää. Suomalaisessa kasvatuskulttuurissa ehdottoman ja varauksettoman
rakkauden kokeminen on ollut enemmän poikkeus kuin sääntö. Isän rakkaus on
usein pitänyt ansaitsemalla olemalla tottelevainen, ahkera ja menestyvä.
tämän päivän
epistolaan, joka on Paavalin sanaa roomalaisille. Ainakin minun kokemukseni
mukaan monet suomalaiset miehet toteuttavat kristillisyyttään juuri Paavalin
ohjeiden mukaan. He kunnioittavat esivaltaa, maksavat veronsa oikein sekä
kunnioittavat ja pelkäävät Jumalaa.
Ihailin "Ohikiitävää-kirjassa" sitä, miten Juha Tapio halusi tinkimättömästi osoittaa teoillaan
sen, miten hän on kristitty liikemies. Hän halusi maksaa verot niistäkin
levyistä, jotka hän uransa alussa myi itse keikkapaikoilla. Kaveri oli
ihmetellyt tuollaista melkeinpä tyhmää toimintaa, kun veronkierrosta ei olisi
taatusti jäänyt kiinni. Laulaja halusi kuitenkin Paavalin sanojen mukaisesti
suostua esivallan alaisuuteen, ei pelkästään rangaistuksen pelosta, vaan
omantunnon vaatimuksesta. Puhtaalla omallatunnolla on niin paljon helpompaa
elää.
Jeesus toimi
evankeliumitekstissä samalla tavalla. Hän maksoi temppeliveron, vaikka koki,
ettei hänen Jumalan Poikana olisi tarvinnut sitä maksaakaan. Temppelihän oli
hänen henkinen ja hengellinen kotinsa, minkä vuoksi hän tunsi olevansa vapaa ja
lapsen asemassa. Jeesus osoittaa kuitenkin kypsyytensä siinä, ettei hän turhaan
ala kapinoida eikä tahdo suututtaa temppeliveron kantajia. Hän ymmärtää, että
veronkantajat eivät ymmärtäisi Jeesuksen asemaa. Kertomukseen sisältyy ripaus
Jumalan huumoria ja huolenpitoa, kun Pietari saa tehtäväksi hakea Jeesuksen ja
hänen oman temppeliveron maksamiseksi tarkoitetun rahan kalan suusta. Ei ihan
jokapäiväistä toimintaa!
Minua on
puhutellut kovasti Jeesuksen elämänasenne. Jeesus on upea esimerkki siitä,
miten toimii vapaa ja ehjä ihminen. Jeesus noudatti perinnäissääntöjä, jos ne
edistivät aitoa, rakkaudellista ja Jumalan tahdon mukaista elämää. Sen sijaan
Jeesus tarvittaessa kapinoi rajustikin isien perinnäissääntöjä vastaan, jos ne eivät
olleet lähimmäisen parhaaksi eivätkä Jumalan tahdon mukaisia. Pari lukua ennen
evankeliumitekstiämme Jeesusta syytetään siitä, että hänen opetuslapsensa
rikkovat isien perinnäissääntöjä. Silloin Jeesus puolustautuu kuvaamalla sitä,
miten fariseukset ja lainopettajat kehottivat ihmisiä luopumaan yhdestä Jumalan
käskystä ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” opettamalla ihmisiä sen sijaan antamaan
vanhemmista huolehtimiseen tarkoitetut rahat uhrilahjaksi. Jeesuksen viesti
fariseuksille ja lainopettajille on raju: Te tekopyhät!
Samanlaisen
viestin Jeesus olisi ehkä sanonut niille uskovaisille, jotka lähestyivät Juha
Tapiota tuomitsevilla sanoilla ja viesteillä tämän siirtyessä gospelmusiikista
ns. maalliselle puolelle. Kirjassa suosittu laulaja kertoi siitä, miten
johonkin aikaan häntä pelotti aukaista sähköposti, koska ei voinut tietää,
minkälaisia haukkumaviestejä ja tuomioita siellä taas olisi kristityiltä.
Ihmiset asettautuivat taas kerran Jumalan asemaan tuomareiksi ja unohtivat
lähimmäisenrakkauden. Lukijana minusta tuntui kohtuuttomalta, että
lauluntekijän ja laulajan kutsumuksen omaava mies yritettiin laittaa liian
tiukkaan muottiin.
Vaikka olen
piirtänyt tässä saarnassa Juha Tapiosta silotellun ja kauniin esikuvallisen
kuvan, se ei tietenkään ole koko totuus. Kirjassa tulee esille se rosoisuus ja
epätäydellisyys, joka meidän jokaisen ihmisen elämään kuuluu riippumatta siitä,
olemmeko idoleita vai tavallisia ihmisiä. Tärkein asia on kuitenkin kunnossa,
kun laulaja kertoo uskovansa ja turvaavansa Vapahtajaan. Mekin voimme ottaa
idoliksemme Jeesuksen, joka on synnittömyytensä vuoksi loistava esimerkki
vapaasta, aidosta ja rakastavasta ihmisestä
Palataan vielä Poika-lauluun. Sen kerrossa sanotaan:
Harteillaan
vuosien hiljaisuus
Kuka pyyhkiä pois ajan virrasta vois?
Haavat polvesta polveen ne siirtyy
Kuka armahduksen tois kun työt isien
poikien poikiin piirtyy?
Kuka armahtaa?
Kuka pyyhkiä pois ajan virrasta vois?
Haavat polvesta polveen ne siirtyy
Kuka armahduksen tois kun työt isien
poikien poikiin piirtyy?
Kuka armahtaa?
Raamatusta löytyy
vastaus sille, kuka armahtaa. Jumala armahtaa.
Tänäänkin isänpäivänä on tarjolla armahdusta, armoa ja rakkautta suomalaisille
isille, pojille sekä pojanpojille, mutta myös meille naisille. Epistolatekstimme
perässä Paavali antaa ohjeen: ”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi
että rakastatte toisianne.- -Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.”Room. 13:8, 10 Jumalan
tahto on siis se, että isät rakastavat lapsiaan eivätkä tee heille mitään
pahaa. Kyvyttömyys osoittaa rakkautta kulkee kuitenkin monissa suvuissa
raskaana perintönä, ja haavat siirtyvät polvesta polveen, jos niitä ei hoideta.
Jumala tahtoo
parantaa ja hoitaa kaikkia niitä, jotka ovat tulleet satutetuiksi ja
haavoitetuiksi suvussaan tai muualla. Johanneksen ensimmäinen kirje käsittelee
upeasti rakkautta. Siinä sanotaan, että Jumala on Rakkaus (1. Joh. 4:16). Jumala tahtoo uudistaa
ja parantaa meitä rakkaudellaan. Hän ei odota, että me olisimme kilttejä,
menestyviä tai ahkeria. Hän rakastaa meitä ehdottomalla rakkaudellaan. Hän ei
vaadi meiltä mitään, vaan antaa meille kaiken. Päivän evankeliumiteksti
osoittaa sitä, miten Jumalalla on kaikki asiat hallussaan. Jos hän laittaa
kalan suuhun rahan temppeliveroa varten, voi hän johdattaa myös meitä hyvin eri
tavoin. Hän ei pakota meitä mihinkään muutoksiin, mutta hän lempeästi kutsuu
meitä tielle, jossa saamme kasvaa aikuiseen ja kypsään uskoon ja elämään.
Jumala lähetti
meille oman poikansa Vapahtajaksi. Jeesus on Vapahtajana sekä pelastaja että
parantaja. Hän rakastaa meitä kokonaisina ja tahtoo kohdata meidän kaikki
tarpeemme. Hän ei ole kiinnostunut vain hengellisestä elämästämme, vaan hän on
kiinnostunut koko elämästämme. Hän voi tyydyttää meidän fyysiset, psyykkiset ja
sosiaaliset tarpeemme. Usein hän tarvitsee tähän työhön avuksi toisia ihmisiä.
Me voimme pyytää, että Jumala lähettäisi elämäämme niitä ihmisiä, jotka vievät
meidän kasvuamme ihmisinä eteenpäin. Ja saamme myös rukoilla sitä, että me
voisimme olla avuksi ja iloksi niille ihmisille, jotka tarvitsevat meidän
apuamme. 1. Johanneksenkirjeessä sanotaan: "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen
rakkaus karkottaa kaiken pelon." (1. Joh. 4:18)
4 kommenttia:
Kiitos Elina tästä ihanasta saarnasta! Olen Juha Tapio fani. Tuota kirjaa en ole lukenut, mutta mielenkiinto heräsi.
Siunausta työhösi ja elämääsi!
Satu Valkonen-Lindblad
Kiitos, Satu! Olen itsekin Juha Tapio -fani ollut jo tosi pitkään. Kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen ja mielenkiintoinen!
Hyvä isänpäiväsaarna. Koin, että tuossa lopussa korostamasi "Jeesus on Vapahtajana sekä pelastaja että parantaja" koskee myös lähimpiä ihmissuhteitamme. Harva isä kokee aina olleensa hyvä isä eikä lapsikaan voi rehellisesti sanoa aina olleensa hyvä lapsi. Jumalan armo riittää näissäkin tilanteissa. Sen luin myös tästä saarnastasi.
Kiitos, mm! Nostit esille hyvän näkökulman. Olen aivan samaa mieltä!
Lähetä kommentti