Päivän
raamatunteksti:
Kun
Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen
tähden ja sanoi:»Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit,
missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. Vielä
tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi
vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. He
murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä
kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi.»
Jeesus
meni temppeliin ja alkoi ajaa ulos niitä, jotka siellä kävivät
kauppaa. Hän sanoi heille: »On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on
oleva rukouksen huone.’ Mutta te olette tehneet siitä rosvojen
luolan.» Hän opetti sitten joka päivä temppelissä.
Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten
raivaisivat hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä
tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä
kuuntelemassa häntä. (Luuk. 19: 41-48)
Olemmeko
me tehneet parannuksen? kysyi vanha mies vaimoltaan. Viikkoa
aikaisemmin reilusti nuorempi tuttava oli saanut äkillisen
sydänkohtauksen ja selvinnyt tilanteesta ainoastaan sen vuoksi, että
ambulanssi ehti paikalle niin nopeasti. Vanhempi mies ymmärsi ehkä
sen seurauksena, ettei hänenkään maanpäällinen elämä jatku
loputtomasti. Jumala laittoi hänet kyselemään, minkä varassa
hänen elämänsä oli. Turvasiko hän omaisuuteensa, omaan
viisauteensa ja omiin hyviin tekoihinsa vai oliko hän noudattanut
Jumalan kutsua ja pannut elämänsä Jumalan armon ja rakkauden
varaan? Oliko hän tehnyt parannusta elämästään ja turvautunut
siihen, että Jeesus on kuollut juuri hänen syntiensä vuoksi?
Parannuksenteko
on yksi tapa puhua siitä, miten ihminen suhtautuu tämän päivän
teemaamme ”Etsikkoaikoja”. Etsikkoajat ovat aikoja, jolloin
ihmiset joutuvat ratkaisujen ja valintojen eteen. Silloin Jumala
puhuu ihmissydämelle jostakin asiasta ja ihmisen täytyy valita,
kuunteleekö hän Jumalan ääntä ja noudattaako hän Jumalan kutsua
vai toimiiko hän oman mielensä mukaan. Etsikkoaika voi olla aika,
jolloin ihminen ensimmäistä kertaa löytää uskon Jeesukseen.
Mutta etsikkoajat voivat olla myös muita aikoja, jolloin Jumala
tahtoo viedä ihmistä, yhteisöä tai kokonaista kansaa uuteen
suuntaan.
Peter
Halldorf kertoo kirjassaan Sielun vieras venäläisen Jevgenin
etsikkoajasta. Jevgen oli lapsena kastettu ortodoksiseen uskoon,
mutta hän ei tiennyt mitään omasta kasteesta eikä hän saanut
opetusta siitä, mitä kristillinen usko tarkoittaa.
Elämän
tarkoituksettomuus vei hänet kriisiin, jossa hän etsi vakavasti
elämän tarkoitusta. ”Sydämeni oli kipeä ja minä kamppailin
löytääkseni kaiken tarkoituksen.” Juuri keskellä ahdistusta hän
alkoi hitaasti aavistaa, että jotakin oli kätkettynä siihen
kasteeseen, jonka hän oli lapsena ottanut vastaan vaikka hänellä
ei ollut siitä tietoista kokemusta. Siinä maaperässä, josta hän
oli noussut, piili kaikki mitä hän tarvitsi. Jevgeni alkoi rukoilla
ja käydä jumalanpalveluk-sissa. Hänen kaipauksensa löysi kodin.
Hän kuvaili sitä kuin uudestisyntymäksi tai ortodoksisen perinteen
mukaan ”toiseksi kasteeksi”. Jevgenin elämässä etsikkoaika
johti uudenlaisen elämän alkuun.
Jeesus
on kristityille paras esikuva siinä, millaiseen elämään
etsikkoaikojen tulisi johdattaa. Jeesus eli maanpäällisen elämänsä
täydellisessä Hengen johdatuksessa. Hän kyseli kaikessa Isän
tahtoa. Hän otti kiireisen elämänsä keskellä aikaa rukoukselle,
koska hän tiesi tarvitsevansa tehtävänsä täyttämiseen Jumalan
apua. Hän ei mielistellyt valtaapitäviä, vaan hän uskalsi nousta
tarvittaessa taisteluun, jotta Jumalan tahto saisi tapahtua. Tämän
päivän tekstissä hän ajoi temppelistä pois niitä, jotka kävivät
siellä kauppaa. Uhrieläinkauppa temppelin nesipihoilla kuului
ylipappien etuoikeukssin ja oli hyvä tulonlähde. Ylipapit
tienasivat suuret rahat ihmisten uskonnollisuudella eikä Jeesus
voinut hyväksyä sitä. Jeesus ei hyväksynyt sitä, että Jumalan
kohtaamisen ja rukouksen huoneesta oli tullut ahneuden pesä, jossa
rikkaat rikastivat ja köyhät köyhtyivät.
Jeesus
antoi elämänsä täysin Jumalan käyttöön, jotta me voisimme
saada elämän. Jeesuksen ristinuhrin vuoksi Jumala on sanonut meidän
jokaisen kasteessa: Sinä olet minun rakas poikani! Sinä olet miun
rakas tyttäreni!” Jeesus on todellinen Jumalan Poika, koska hän
on sekä ihminen että Jumala. Mutta kasteessa meistä on tullut
Jumalan suuren armon perusteella Jumalan poikia ja tyttäriä. Me
saimme kasteessa saman aseman Isän edessä kuin mikä on
Jeesuksella. Taivaan Isän katse lepää meidän päällämme samaa
hellyyttä ja kiintymystä osoittaen kuin silloin, kun hän katsoo
ainoaa Poikaansa.
Aina
ei kuitenkaan tunnu siltä, että Jumala katselisi lapsiaan
hellyydellä ja rakkaudella. Jumalan toiminta tuntuu välillä
rajulta, epäoikeudenmukaiselta ja kovalta. Miksi Jumala ei paranna
ihmistä, jonka puolesta rukoillaan? Minkä vuoksi johonkin
perheeseen kerääntyy niin paljon vaikeuksia? Jumalan toiminta
tuntuu yhtä mielivaltaiselta ihmistä kohtaan kuin savenvalajan
toiminta savimöhkälettä kohtaan.
Eija-Riitta
Korhola kirjoitti 6 vuotta sitten niin vaikuttavan kolumnin
Askel-lehteen, että kirjoitus tuli mieleeni alkaessani valmistella
tätä saarnaa. Löysin kirjoituksen googlaamalla ja vaikutuin
edelleen. Europarlamentaarikko kirjoitti näin:
”Muistan
kuinka yli kaksikymmentä vuotta sitten jouduin uskonnolliseen
kriisiin siksi, että Jumala ei vastannut rukouksiin. Olin masentunut
ja tyrmistynyt siitä, että ihminen, joka vilpittömästi etsi
Jumalalta apua ja laittoi koko elämänsä hänen varaansa, jäikin
hätäänsä ja vastausta vaille.Tuo ihminen en ollut minä. Se oli
ystäväni.
Tulin kotiin hänen luotaan järkyttyneenä. En halunnut sytyttää edes valoja. Istuin pimeässä, tuijotin ulos katuvaloja ja mietin, miksi. Miksi ihminen jätetään yksin? Rukoilin ja kysyin, mitä tästä olisi ajateltava, ja menin itkien nukkumaan.Näin koko yön unia. En voi kertoa, mitä näin ja kuulin, mutta herätessäni ymmärsin ongelmani. Ja tein erään lupauksen.
Tulin kotiin hänen luotaan järkyttyneenä. En halunnut sytyttää edes valoja. Istuin pimeässä, tuijotin ulos katuvaloja ja mietin, miksi. Miksi ihminen jätetään yksin? Rukoilin ja kysyin, mitä tästä olisi ajateltava, ja menin itkien nukkumaan.Näin koko yön unia. En voi kertoa, mitä näin ja kuulin, mutta herätessäni ymmärsin ongelmani. Ja tein erään lupauksen.
Kriisini,
niin aito kuin se olikin, ei ollut reilu. Olin loukkaantunut
Jumalalle. Ongelmaoli siinä, että Jumala ei voinut lohduttaa.
Miksi? Siksi, että en ollut loukkaantunut käytännössä vaan
teoriassa, en omasta puolestani vaan toisen. Jos Jumala
lohduttaisikin häntä, mitä minä siitä tietäisin? Jatkaisin
uskoni menettäneenä?
Ymmärsin,
että Jumala ei lohduta mielikuvitusta. Hän saattaa olla elävä
Jumal ja lohdutuksen Jumala, mutta mielikuvituksen Jumala hän ei ole
sanonut olevansa. Jos kriisini perustuu siihen, mitä toiselle on
tapahtunut tai siihen, mitä pelkään tulevaisuudessa, miten
hän ylipäätään pääsisi luokseni? Miksi menisintuomariksi
sivusta päin, loukkaantuisin asiassa, jossa en ole osapuoli.Itse
asiassa minusta alkoi tuntua, että osa länsimaisesta teologiasta on
sivustakatsojan teologiaa. Teoriassa solidaarista ja oikeutettua,
mutta käytännössä eliitin loukkaantuneisuutta.
Lupasin
siksi sen, että niin vaikeaa kuin elämä ilmeisesti onkin, en pety
häneen kenenkään toisen puolesta kuin omastani. Sillä mikään
muu ei olisi reilua.
Tätä
lupausta on koeteltu. Tulin vastikään työmatkalta Pakistanista,
jossa olin tutustumassa vähemmistöjen asemaan. Heitä auttavan
järjestön APMA:n keskuksessa tapasin kolme erityisen piinallisessa
tilanteessa olevaa perhettä. Isä, äiti ja viisi pientä kaunista
lasta tulivat tapaamaan ja kertoivat tarinansa. Kaksi vuotta sitten
perheenisän työnantaja raiskasi hänen kaksivuotiaan tyttärensä,
koska kristitty perheenpää ei ollut suostunut kääntymään
islamiin. Sydämeni särkyi, kun pidin tätä nelivuotiasta
sylissäni. He näyttivät hänen arpiaan; takana on kuusi korjaavaa
leikkausta ja tieto siitä ettei hänestä voi koskaan tulla äitiä.
Toisella
perheellä oli samanlainen tarina. Äiti tuli yhdeksänvuotiaan
tyttärensä kanssa ja kertoi sen. Tämä oli raiskattu
seitsemänvuotiaana samasta syystä, vanhempien vakaumuksen tähden.
Kolmas onneton kuusilapsinen perhe oli käynnillä äitinsä vuoksi,
jota odotti kuolemantuomion uhka – tässä tapauksessa taustalla
oli ilmiselvästi kohtuuton blasfemialain eli jumalanpilkkalain
tulkinta.
Sisareni
ja veljeni maailmassa kärsivät enemmän kuin kestän ajatella. Eikä
minulla ole mitään vastausta siihen. Ehkä niin on tarkoitettu,
jotta hakisimme vastausta sanojen takaa ja meistä itsestämme tulisi
osa vastausta. Ehkä siksi kristinuskon vastaus kärsimyksen
ongelmaan ei olekaan joukko selityksiä, vaan persoona, ihmiseksi
tullut Jumala, joka astui taivaasta alas surkeuteemme.
Tällainen
vastaus kipuun ja kärsimykseen ei ole helppo ja kevyesti lausuttava
vastaus – sitä on vaikea ohittaa. Älä katkeroidu vaan tee
jotain, haastaa ristille joutunut Jumala. Ja jos haluan kysyä, miksi
hän sallii niin paljon kärsimystä vaikka voisi tehdä sille
jotain, paras olla varovainen: hän saattaa kysyä samaa minulta.
Jää
vain toivo, että kerran kärsimykset ja pettymykset saa purkaa
suuremmassa sylissä. Tämä on taivasunelmani. Mutta sillä aikaa,
tiedän mitä minulta halutaan: etten loukkaannu ja lamaannu, vaan
olen osa sitä toimivan rakkauden perhettä, jossa kannetaan
toistensa kuormia, itketään itkevien kanssa ja iloitaan iloitsevien
kanssa."
(Eija-Riitta
Korhola)
4 kommenttia:
Kannattaa muuten tutustua alkukielen sanaan episkope, joka on käännetty "etsikkoajaksi". Se tarkoittaa tarkastusvierailua, sitä päivää, kun päällikkö tulee katsomaan, onko tehty oikein. Sillä ei ole niinkään tekemistä sen kanssa, että ihminen etsisi Jumalaa, tai Jumala olisi jotenkin lähempänä löydettävänä. Enemmän on kyseessä siitä, että ihmisen osa on jo tehty, nyt on Jumalan vuoro nähdä ne ja tehdä omat johtopäätökset.
Aika mittava on Suomen kristittyjen luoma teologia tämän yhden sanan ympärillä - joka löytyy vain kerran koko Raamatusta. (1. Piet. 2:12:sta löytyy myös "etsikkopäivä", joka on sama kreikan episkope.) Ymmärtääkseni etsikko tarkoitti suomeksikin tarkastusta, mutta kun sanaa ei ole enää yleisessä käytössä, kristityt tulkitsivat sitä väärin. Katso vaikka englannikielisiä käännöksiä, jossa se on käännetty yksinkertaisesti sanaksi "visit".
Toki on ihmisen elämässä aikoja, jolloin hän huomaa Jumalaa ja joutuu päättämään, miten reagoi siihen - mutta tämä ei ole etsikkoaika. Ymmärtääkseni etsikkoajan parempia esimerkkejä ovat enemmän Matt. 21:40, kun viinitarhan omistaja itse vierailee siellä, tai Matt. 25:19, kun palvelijoiden herra palaa katsomaan, mitä he tekivät leivisköillä.
Hepreaksi vastaava sana on pekuddah (eng. visitation), jota käytetään viittaamaan (viimeiseen) tuomioon. Näin International Standard Bible Encylopedia:
Visitation
viz-i-tā´shun, vis- (פּקדּה, peḳuddāh; ἐπισκοπή, episkopḗ): In Biblical writings, the divine investigation or inspection of men's character and deeds with a view to apportioning to them their due lot, whether of reward or of chastisement; divine dispensation of mercy or of punishment. (1) In a general sense: “Visited after the visitation of all men” (Num 16:29), i.e. in natural death, the usual lot of men, as opposed to a calamitous death; “She shall have fruit in the visitation of souls” (The Wisdom of Solomon 3:13 the King James Version), i.e. in the time of divine judgment. So Sirach 18:20 and perhaps 1Pe 2:12. (2) In a good sense, of God's care, providence and mercy: “Thy visitation (the Revised Version margin “care”) hath preserved my spirit” (Job 10:12). So Luk 19:44, and, according to some, 1Pe 2:12 (see above). (3) Most frequently in an evil sense, of calamity or distress viewed as divine punishment: “What will ye do in the day of visitation, and in the desolation which shall come from far?” (Isa 10:3). So Jer 8:12; Jer 10:15; Jer 11:23; Jer 23:12; Jer 46:21; Jer 48:44; Jer 50:27; Jer 51:18; Hos 9:7; Mic 7:4; The Wisdom of Solomon 14:11.
Kiitos asiantuntevasta kommentistasi! En ole eksegeetti, joten tulkitsen kirkkopyhät kirkkokäsikirjan mukaan. Te asiantuntijat voitte sitten vaikuttaa, että seuraava evankeliumikirja on joka kohdaltaan alkukielen mukainen.
"Etsikkoaika voi olla aika, jolloin ihminen ensimmäistä kertaa löytää uskon Jeesukseen. Mutta etsikkoajat voivat olla myös muita aikoja, jolloin Jumala tahtoo viedä ihmistä, yhteisöä tai kokonaista kansaa uuteen suuntaan."
Tuo toinen näkökulma on tärkeä. Hyvä kun sitäkin korostit. Se liittyy minulla ajatukseen valvomisesta, siihen että pysyy koko ajan "kuulolla" siitä, mihin Jumala haluaa viedä.
Kiitos mm kommentistasi! Uskovassa perheessä kasvaneena minua häiritsee joissain piireissä liiallinen sukoontulon korostaminen. Meillä on vain tämä hetki ja sen vuoksi on tärkeää, millainen suhteemem Jeesukseen on tänään.
Lähetä kommentti