Free counter and web stats

lauantaina, syyskuuta 20, 2008

Rakkautta ja erotiikkaa

Eräs tuttavani kertoi siitä, miten hänen 10-vuotias tyttärensä oli katsonut kaverin luona BB:tä. Tuttvani oli järkyttynyt asiasta, koska tyttäreltä oli kielletty kyseisen ohjelman katsominen. Niinpä hän soitti kaverin äidille ja kertoi tyttöjen puuhista. Kaverin äiti oi ilmeisen sinisilmäinen. Hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, millaista roskaa BB sisältää. Tuttavani tytär sai TV- kiellon ja luultavasti toinenkin tyttö ainakin BB-kiellon.

Meidän perheessä ei BB:tä katsella; eihän meillä ole edes telkkaria. Siitä huolimatta olen hyvin perillä siitä, että Cherylillä on kierrossa jo kolmas mies. Kiitos iltalehtien verkkosivujen tiedän kaikki ohjelman pääasiat: kenen rintoja on kopeloitu, kuka on nähty kenenkin sängyssä viime juhlien humussa ja kenestä on puhuttu selän takana paskaa. Kaikki aikuiset ymmärtävät varmasti hyvin, että ohjelmaan on valittu tietoisesti osallistujia, jotka sekoilevat mahdollisimman paljon. Valitettavasti lapset ja nuoret eivät ymmärrä ohjelman kyseenalaisia arvoja, jos heitä ei kukaan ohjaa kriittisyyteen ja terveisin arvoihin.

Rippikoulussa nuoret ovat ihmeissään, kun heille kertoo kristillisistä perhearvoista. "Seksi kuuluu avioliittoon" kuulostaa täysin fossiiliselta ajattelulta nykynuoren korvissa. BB:n, Salkkareiden ja Cosmopolitanin maailmassa sänkyyn hypätään heti, kun se on mahdollista. Uuden seksitutkimuksen mukaan suomalaiset naiset avioituivat vielä 70-luvulla pääasiassa sen ihmisen kanssa, jonka kanssa he menetivät neitsyytensä. 2000-luvulla hääkellojen soidessa seksikumppaneita on ollut naisilla keskimäärin seitsemän.

Itse uskon kuitenkin siihen, että odottaminen palkitaan. Rippikoulun seurustelutunnilla käytän vieläkin havainnollistamisessa rakkauden telttaa, jonka opin omalla rippileirilläni. Rakkauden teltassa on kaksi sakaraa: uskollisuus ja hellyys, joiden pitäisi kasvaa samassa suhteessa. Sitä mukaa kuin uskollisuus ja vastuunottaminen toisesta kasvaa, voidaan edetä hellyyden osoittamisessa. Uskollisuuden sakara päättyy avioliittoon vihkimiseen, kun taas hellyyden sakara yhdyntään. Kuvion sanoma on se, että avioliiton solmiminen on paras suoja sukupuolielämälle. Epätäydellisessä maailmassa avioliittokaan ei ole tae onnesta ja autuudesta, mutta aivan varmasti se luo enemmän turvaa kuin viinanhouruiset rakkaudentunnustukset yhden illan jutuissa.

Onneksi seksuaalisuuteen liittyvissä asioissakin on aina mahdollista aloittaa alusta. Pettäjän ei tarvitse enää pettää eikä yhden illan juttuja harrastaneen tarvitse jatkaa harrastustaan. Rippileirin Jeesus-filmistä minulle jäi mieleen kohtaus, jossa huorana toiminut Maria Magdaleena murtuneena puhui Mestarilleen siitä, miten hän oli huono nainen. Jeesus ei tuominnut Mariaa, vaan ilmaisi rakkaudellisesti, miten Maria oli ollut, muttei ollut enää. Hän oli saanut kaiken anteeksi.

PS. En usko, että BB:n ihmissuhdekulttuuri antaa kovinkaan todellista kuvaa maamme nuorten aikuisten tilasta. Tänä vuonna olen hämmästellyt kerta toisensa jälkeen sitä, miten kypsiä ja hienoja näkemyksiä parisuhteesta on niillä pareilla, joita saan vihkiä avioliittoon. Hyvä niin!



Salme Blomsterin "Kosketus" on loistava kirja seksuaalisuudesta. Tässä siitä pieni näyte:

TOISTA LÄHELLE

"Meillä ihmisillä on sylin nälkä. Joskus yritämme tyydyttää tuota nälkää menemällä sylistä syliin vain huomataksemme, ettei se toimi. Sylissä täytyy olla turvaa, huolenpitoa ja rakkautta, eikä kukaan pysty sellaista toiselle tarjoamaan ennen kuin suhde vakiintuu väliaikaisesta sitoutuneeksi. Kahden kypsän ihmisen suhde on vähitellen yhä läheisemmäksi muuttuva liitto.

Hyvä suhde kehittyy vähitellen tuttavuudesta ystävyydeksi ja ystävyydestä rakkaudeksi. Se liikkuu ikään kuin tasolta toiselle: sosiaalisesta kanssakäymisestä yhä syvemmälle aina intiimiin antautumiseen ja antamiseen. Samalla suhde laajenee koskemaan ihmisen koko minuutta, aina henkeä, sielua ja kehoa myöten.

Suhde ei voi tulla aidosti intiimiksi yhdessä illassa. Pinnalliseen tutustumiseen ja hullaantumiseen liitetty seksi jää tyhjäksi ja jättää tyhjäksi. Seksi kun ei ole sama asia kuin välittäminen tai rakastaminen. Hyvä seksielämä on prosessi. Rakkaudesta irrotettuna se on vain yksinäinen yritys täyttää tyhjyyttää jollakin, jota hän kuvittelee välittämiseksi. Monille seksi on omien tarpeitten itsekästä tyydyttämistä.

Moni nuori ja miksei aikuinenkin testaa omaa viehättävyyttään ja kelpaamistaan, arvoaan, "iskemällä" sänkykumppaneita. Tällainen narsistinen yhteydenhaku on kuitenkin onttoa ja saattaa lisätä huonouden ja riittämättömyyden tunteita, vaikka niillä saatetaan kerskailla ja siten yrittää kohottaa omaa miehisyyttä tai naiseutta. Tällöin seksi toimii rakkauden aktin, rakkauden huipentuman sijasta usein vallanhalun ja vihan välineenä.

Joillekin seksi on keino rentoutua tai purkaa ahdistusta. Tällöin on yhdentekevää, onko partneri pumpattava Barbara vai toinen ihminen, sillä vain omia tarpeitaan tyydyttävä ei rakastele toisen vaan itsensä kanssa.

Mutta mitä sanoo Raamattu todellisesta rakkaudesta? Se puhuu keskinäisestä kunnioituksesta, toisen etujen huomioon ottamisesta, jopa niiden asettamisesta omien etujen edelle. Sitoutunut liitto ei elä pelkästään tunteista, vaan myös kovasta työstä, jota rakkauden eteen on tehtävä."

Salme Blomster: Kosketus (s. 132-134)

2 kommenttia:

Maria Puotiniemi kirjoitti...

Rappeutuneesta nuorisosta tuli mieleen, että ainakin joku vuosi sitten puhuttiin streittareista, jotka eivät käytä päihteitä, eivätkä käsittääkseni harrasta esiaviollista seksiä. En sitten tiedä, kuinka laajalle liike on levinnyt Suomen nuorison keskuudessa.

Elina Koivisto kirjoitti...

Luulen, että ääripinnallisuus ja yliseksuaalisuus herättäävt myös tällaisia vastarintaliikkeitä. Monella tapaa nykynuoriso on mielestäni kunnollisempaa kuin aikaisemmin. Avoimuus on lisääntynyt ja nuorten kanssa on helpompi keskustella myös seksuaalisuudesta. Vielä omassa nuoruudessani me olimme hirvittävän arkoja sanomaan mielipiteitämme yhtään mistään.