Free counter and web stats

lauantaina, syyskuuta 15, 2007

Kohtaamisia kirjojen äärellä

Minulla on uusi ja mielenkiintoinen rooli. Kirkkoherran puolisona minusta on tullut edustusrouva. Kesällä osallistuin jo muutamiin kekkereihin ja nautin siitä suunnattomasti. Olemme Vesan kanssa aikaisemmin yrittäneet epäsäännöllisistä työajoista johtuen jättää minimiin kaikki kahdenkeskiset huvitukset kodin ulkopuolella; yhteiset elokuva-, teatteri-, konsertti- ja ruokaravintolakäynnit voi laskea melkein yhden käden sormin. Sen vuoksi tuntuu kivalta, että nyt aina välillä voin laittautua kauniiksi ja lähteä mieheni kanssa edustamaan. Juhlissa on niin mukava tavata uusia ihmisiä, jutella vanhojen tuttavuuksien kanssa, nauttia pöydän antimista sekä oman puolison seurasta.

Ensi viikolla minulla on ensimmäinen hieman haastavampi tehtävä uudessa roolissani. Menen Järvenpään työväenopiston kutsusta kirjastoon kertomaan mielikirjoistani ja -kirjailijoistani. Soittaessani lisätietoja iltojen vetäjältä, kirjailija Arja Erikssonilta, innostuin valtavasti teemasta. Tehtävänä on nimittäin kertoa lempikirjoista lapsuudesta tähän päivään. Niinpä olen viime päivinä prosessoinut omaa kirjallista historiaani. Mieleen on tullut monia ihastuttavia tarinoita ja kertomuksia, kirjailijoita, muistoja sekä ihmisiä, joiden kanssa olen jakanut kirjojen maailmaa.

Tänään vierailin Lauran kanssa ensimmäistä kertaa Järvenpään kirjastossa. Laura opasti minua asiantuntevasti, koska oli käynyt siellä satutunnilla päiväkotiryhmänsä kanssa. Olin yrittänyt hahmotella etukäteen paperille minulle tärkeitä kirjoja ja kirjailijoita, mutta kirjastossa törmäsin moniin vanhoihin tuttavuuksiin, joiden olemmassaolon olin jo unohtanut. Kirjojen kannet herättivät ihania muistoja. Tuskin maltan odottaa, että illalla saan alkaa plarata kirjoja ja etsiä niistä sopivia sitaatteja alustusta varten.

Pääpaino kirjoissa oli selvästi kouluiässä, jolloin ahmin kirjoja, sekä Luulajan vuosissa, jolloin tutustuin perusteellisesti ruotsalaiseen kirjallisuuteen. Odotan vaan innolla aikaa, jolloin minulla on aikaa lukea kaikki ne suomalaiset ja ulkolaiset klassikot, jotka vielä odottavat kohtaamistamme kirjaston hyllyillä. Ehkä eläkkeellä?
Elina

KOHTAAMISIA KIRJOJEN ÄÄRELLÄ
KE 19.9. KL. 18-19.30 JÄRVENPÄÄN KIRJASTOSSA
TYYNI TUULIO -SALISSA

Ei kommentteja: