Free counter and web stats

keskiviikkona, elokuuta 30, 2006

Peilin edessä

Riihimäellä asuessamme järjestettiin seurakunnan työntekijöille enneagrammi-kurssi, jonka tavoitteena oli lisätä itsetuntemusta ja parantaa työilmapiiriä. Minä ja Vesa suhtauduimme kurssiin juuri valmistuneiden teologian maistereiden skeptisyydellä, "Mitä lie taikauskoa?" Luennot olivat kuitenkin hyviä ja meidän piti tunnustaa, ettei kysymys ollutkaan mistään huuhaasta.

Muutama vuosi kurssin jälkeen löysin äitini kirjahyllystä Leila ja Olli Valtosen enneagrammi-kirjan ja hurahdin. Huomasin, että ennegrammi-teoria auttaa minua ymmärtämään paremmin toisia ihmisiä ja heidän toimintatapojaan. Minun tapani toimia ja ajatella ei olekaan se ainoa oikea, vaan eri ihmisillä on erilaisia, usein jo lapsuudessa syntyneitä, tapoja hahmottaa maailmaa. Joku pyrkii täydellisyyteen, toinen harmoniaan, kolmas tehokkuuteen... Yleensä ihmisissä on piirteitä useammasta persoonallisuustyypistä, mutta joku tyyppi on hallitseva. Jokaisessa ihmistyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa, kuolemansynnit, sokeat alueet sekä mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä.

Koen, että enneagrammi-teorian avulla olen välttänyt monta väärinkäsitystä ja turhaa konfliktia, kun olen oppinut ajattelemaan enemmän asioita toisten ihmisten näkökulmasta. Nyt tiedän, etten välttämättä olekaan loukannut nelostyypin ystävääni, jos hän ei vastaa puheluihini. Teoria on minulle myös kuin peili, jonka edessä voin tarkastella itseäni toisten silmin. "Voi ei, juuri noin käyttäydyn." Näen selvemmin (toivottavasti) omat sokeat pisteeni ja ainakin tiedän, mihin suuntaan minun tulisi kasvaa ihmisenä.

Jostain kumman syystä en ole vielä hankkinut omaan kirjahyllyyni yhtään enneagrammi-kirjaa (joululahjavinkki?). Mutta jokaisella Pellon reissulla kaivan ensimmäisen illan ratoksi enneagrammi-kirjat esille. Sieltä sitten tarkistelen niitä juttuja, jotka ovat päässet unohtumaan tai jääneet epäselviksi. Olemme viettäneet Pellossa suvun kanssa monta hulvattoman hauskaa hetkeä analysoidessamme toisiamme ja yhteisiä tuttuja. Ja voiko mikään olla mukavampaa kuin keskustelu toisen enneagrammeihin hurahtaneen kanssa. Siinä vilahtelevat neloset ja ysit, kolmossiivet ja kuutosen kasvusuunnat. Ja mikä se nyt olikaan se vitosen stressisuunta?

Elina

Ei kommentteja: