Free counter and web stats

sunnuntaina, joulukuuta 02, 2007

Hysteerinen joululevyfriikki

Rakastan ensimmäistä adventtia ja siihen valmistautumista! En tiedä mitään ihanampaa kuin joululevyjen esiin ottamisen. Tänä vuonna olin laittanut levyt muuton yhteydessä muiden joulutavaroiden joukkooon, jotten kajoaisi niihin ennen aikojaan. Eilen haimme joulutavarat lasten kanssa, laitoimme seimiasetelman ja muutaman enkelin esille sekä aloimme soittaa joulumusiikia. Olen ollut ihan täpinässä kaksi päivää, kun yritän joka välissä laittaa ihanimpia lauluja soimaan. Ainoa haittapuoli on siinä, että joulukokoelmaamme kuuluu Ti-Ti-Nallen joululevy. Niinpä lapset haluavat kuunnella sitä aina silloin kun he ovat alakerrassa. Blääh! Nyt ymmärrän niin hyvin, miksi äitini inhosi "Nissepolkkaa".

Minä valitsin ensimmäiseksi joululevyksi Carolan "Jul i Betlehem" ja sieltä supersuosikkini "Himlen i min famn", joka tuo aina mieleen Lauran vauva-ajan Luulajassa. Taisin kuunnella sen lisäksi vielä Carolan "O, Helga natt" ennenkuin siirryin Jakarandan joululevyn "Tulkoon joulu "-versioon. Jakarandan vanha levy on seurannut minua uskollisesti opiskeluvuosistalähtien. Sen haikean kauniit kappaleet tuovat elävästi mieleeni Lestiksen pikkuruisen huoneeni, jossa oli talvella kylmä. Näiden kahden iki-ihanan j0ululevyn lisäksi minulle aiheuttaavat kylmiä väreitä Setä Tuomon kammarin Talvipuutarha -levy sekä muutamat laulut Taivas sylissäni -levyllä. Make Perttilän "Saavu maailmaan" on yksi niistä biiseistä, joita kuuntelen Vesan hermojenkin kustannuksella repeat-nappula päällä.

Rakastan joululaululevyjäni niin paljon, että voisin syödä ne heti. Onneksi maltan mieleni, koska sitten niitä olisi vaikeampi kuunnella. Prismassa törmäsin Rajaton-yhtyeen DVD-jouluvideoon, joka on vielä korkkaamatta. Kuulostaa lupaavalta! Odotan myös innolla, josko pukki toisi minulle tänä jouluna Carolan uuden joululevyn. Vai pitäisikö se ostaa jo nyt?

PS. Anteeksi epäjohdonmukaisuuteni levyjen ja laulujen merkitsemisessä. Minulla ei ole aavistustakaan, mikä olisi hyvä tapa merkitä niitä tällaisessa blogikirjoituksessa. Voit antaa vinkkejä!

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olet "lapsellisen" ihana Elina. Musiikki on selvästi tärkeää teidän perheessä. Ja mukavahan sitä on kuunnella. Minäkin olen jo ottanut esille joulumusaa. Näin aluksi soitan vain instrumentaalimusiikkia. Joululauluja panhuilulla esitettynä esimerkiksi. Lempikappaleeni sillä CD:llä on Lumiukko. Se elokuvahan tulee joka jouluaatto ja se pitää katsoa ehdottomasti. Oikein sointuvia joulun odotuspäiviä koko perheelle.
Mummeli