Free counter and web stats

perjantaina, helmikuuta 13, 2009

Du måste finnas - musikaalista Kristina Från Duvemåla

Du Måste Finnas
by Benny Andersson


Du fördrev mig Gud

från mitt hemland slets jag bort

här är jag en flykting och en främling

och det ödet finner jag mig i

men du tog mitt barn
och du tar mig från min man
jag kan inte längre se en mening
vad är det du vill vad ska jag tro

Tanken 
svindlande framför mig gapar en avgrund
hela mitt väsen gör uppror och vill säga nej
frågan är väkt och nu darrar min själ inför svaret

Att du inte finns till
fast jag trodde på dig

Vem skulle hjälpa mig uthärda livet här ute
Vem skulle ge mig den kraften som jag måste få
Vem skulle trösta mig jag är så liten på jorden

Om du inte fanns till
Ja vad gjorde jag då

Nej du måste finnas du måste
jag lever mitt liv genom dig
utan dig är jag en spillra på 
ett mörkt och stormigt hav

Du måst finnas du måste
hur kan du då överge mig 
jag vore ingenstans
jag vore ingenting om du inte fanns

Aldrig förut har jag haft det i tal eller tanke
det lilla ordet som skrämmer och plågar mig så
ordet är om
om jag bett alla böner förgäves

Om du inte finns till
vad ska jag göra då

Vem skulle känna min ånger och sedan förlåta
friden i själen ja vem skulle skänka mig den
vem skulle så ta emot mig tillslut efter döden

Om du inte fanns till
vem tog hand om mig sen

Nej du måste finnas du måste
jag lever mitt liv genom dig
utan dig är jag en spillra på 
ett mörkt och stormigt hav

Du måst finnas du måste
hur kan du då överge mig 
jag vore ingenstans
jag vore ingenting om du inte fanns

Du måst finnas du måste
hur kan du då överge mig 
jag vore ingenstans
jag vore ingenting om du inte fanns


Tässä vielä sanat Kristina Från Duvemåla -musikaalin tunnuslaulusta, joka pohjautuu siis teokseen "Utvandrarna". Kannattaa käydä myös kuuntelemassa YouTubessa. Sen löytää helposti googlaamalla. Helen Sjöholm laulaa ihanasti. Laulun sanaojen mukaisesti kirjasarjassa on paljon myös uskonnollista pohdintaa. Taas kerran osoitus siitä, miten Jumala tulee tärkeäksi vaikeissa elämäntilanteissa. 

PS. Ja anteeksi taas kerran se, etten saa layoutia kuntoon!     

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pari päivää sitten juuri naputtelin Kristinasta ja Utvandrarnasta. :D Musikaali on aivan mahtava, Helen Sjöholm on uskomattoman mahtava (olen nähnyt livenäkin, joskaan en Kristinassa), ja minätyttö aion kirjoittaa kandintutkielmani eräästä jiposta musikaalin ja alkuperäistekstien välillä.

Elina Koivisto kirjoitti...

Sinun blogistani minä sain tällä kertaa inspiraationi kaivaa esille vanhat jutut kyseisestä kirjasarjasta. Kiitos siitä!

Kanditutkielmasi aihe kuulostaa sangen mielenkiintoiselta. Laitathan sitten tuliksia blogiin :).
Hyvää viikonloppua!